لینوکس قدم به محدوده مایکروسافت گذاشت

طی چند سال اخیر، لینوکس علیرغم تسلط مایکروسافت بر بازار سیستم عامل، خود را بالا کشیده است. امروزه لینوکس در محیط‌های تجاری، سرورهای وب، سیستم‌های DNS، FTP، ایمیل، دیواره‌های آتش، میزبان‌های وب، نظارت بر شبکه و برنامه‌های دسکتاپ بطور گسترده‌ای استفاده می‌شود.
برخی از قالب‌های لینوکس در 80درصد شرکت‌ها استفاده می‌شود که اکثرا آنها را به عنوان سرور بکار می‌گیرند، اما استفاده از آنها به عنوان دسکتاپ هم رو به افزایش است.

روی آوردن مراکز تجاری و دولتی به سمت لینوکس به دلیل افزایش کیفیت، امنیت و قیمت بهینه آن می‌باشد. زمانی که شما به مقایسه برنامه‌های لینوکس با برنامه‌های ویندوز می‌پردازید درمی‌یابید که اگر موردی در ویندوز وجود داشته باشد که لینوکس آن را در سطح عالی ندارد، آن بسیار ناچیز خواهد بود.
امنیت و اطمینان هم موضوع دیگری است. چگونه افراد از امنیت و اطمینان شبکه‌هایشان خاطری آسوده داشته باشند؟ نگاهی به آمار و ارقام در پاسخ به این سوال کمک خواهد کرد.

طی چند سال گذشته، مایکروسافت تجربه چندین آسیب‌پذیری مصیبت‌بار را داشته است مثل کرم MyDoom، نیمدا و بلاستر. این فجایع منجر به کاهش تعداد کاربران و هزینه میلیون دلاری برای افراد، شرکت‌ها و دولت هنگام خرابی و از کار افتادن سیستم شده است.
مایکروسافت مسئول ارائة سهوی بخشی از کد اصلی خود است همانطور که آسیب‌پذیری‌های موجود در IE، افراد بسیاری را مجبور به تعویض مرورگر وب خود نمود. در عوض مایکروسافت تلاش به افزایش امنیت تمامی برنامه‌های خود نمود تا از فجایع بعدی جلوگیری کند.

البته این بدین معنا نیست که لینوکس، آسیب‌پذیر نبوده است. تفاوت اصلی در کشف اولیه آن و رفع عیوب موجود است. وجود عیوب در کدنویسی انکارناپذیر است اما کاربران دریافته‌اند که عیوب موجود در لینوکس پس از شناسایی، رفع و ارائه می‌شود حتی پیش از آنکه کاربر از وجود آن مطلع گردد.
با این وجود نباید تصور کرد که سیستم‌های مایکروسافت ناامن هستند. اگر سیستمی در مقابل کرم یا ویروس قابل نفوذ باشد پس، از کار افتادن آن هم قابل پیشگیری نیست.

با وجود دسترسی محدود به کد اصلی، رخنه‌ها و عیوب موجود در آن به سرعت قابل تشخیص نیست. متناوبا لینوکس از منابع محیطی توسعه یافته استفاده می‌کند و به فروشندگان کد تست شده منظمی را ارائه می‌دهد و در نتیجه وقوع رخنه و عیوب را به حداقل می‌رساند.
در ضمن این روش امکان تحول سریع برنامه‌ها و فناوری‌های پیشرفته را برای تغییرات مورد نیاز کسب و کار فراهم می‌سازد. با بروز رسانی‌های مکرر برنامه‌ها، سیستم‌های لینوکس پیوسته بصورت کارا و موثر کار می کنند.

برنامه‌نویسی بنام انجل گومز می‌گوید: لینوکس تقریبا از یونیکس مشتق شده است و یونیکس هم بهترین سیستم عامل برای تجارت است. چه سیستم عامل sun و چه OpenBSD، همه آنها یک وجه مشترک دارند: آنها دارای برنامه کاربردی Posix هستند یعنی اینکه برنامه‌های تجاری را می‌توان از یک محیط به محیطی دیگر بدون هیچ تغییری منتقل کرد.
یونیکس جزء سیستم عامل‌های نخستین شبکه بوده و رخنه‌های کمی داشته است. محققین Bell Labs آن را زمانی ایجاد کردند که هدف ایجاد نرم‌افزاری بدون عیب بوده است. چون لینوکس هم اساسا همان یونیکس است پس همان الگو را داراست.

ایجاد اطمینان در سیستم عامل منبع باز دشوار است و یکی از نقاط ضعف مهم لینوکس فقدان پشتیبانی از سوی کاربران است. هرچند طی چندین سال گذشته این مساله صحت داشته است اما پذیرش سریع لینوکس به خاطر کیفیت عالی و هزینة مناسبش فروشندگان لینوکس را بر آن داشته تا به پشتیبانی جامع فنی و مصرفی آن بپردازند.
یعنی اینکه سخت‌افزار جدید دال بر نرم‌افزار جدید نیست. زمانی که باید سرمایه‌گذاری بر نرم‌افزار مصرفی صورت گیرد نباید آن را بر مبنای یک سیستم عامل پایه گذاری نمود.

با لینوکس سرعت بالا، قیمت کم و انعطاف پذیری جالب است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد