ترفندهای لینوکس

 

هر سیستم عاملی یک سری ترفند هایی دارد که باعث راحتی ما برای انجام کارها می شود در این مطلب بعضی از این ترفند ها را ذکر می کنیم. سعی شده برای ترفند ها مثا لی از ویندوز هم زده شده باشد تا برای خوانندگان ملموس تر باشد.

در لینوکس هم open with وجود دارد و همانند ویندوز به دو صورت می توان آن را تنظیم کرد.

1. انتخاب برنامه مورد نظر برای باز کردن فایلهای با فرمت خاص با استفاده از فایل:

در این روش روی یک فایل راست کلیک می کنیم و از منو گزینهopen with را انتخاب می کنیم
و از منوی بعدی گزینه other application را انتخاب می کنیم. سپس پنجره ای باز می شود به نام open with other application.

openwith1.jpg


در این پنجره می توانیم با استفاده از دکمه modify برنامه مورد نظرمان را انتخاب کنیم و پس از انتخاب گزینه درست برای ذخیره تغییرات دکمه choose را می زنیم.


2.تنظیم سیستم عامل برای باز کردن فایل ها با استفاده از نرم افزار خاص:

همانند این کار در ویندوز استفاده از file types در folder options می باشد.

مسیر زیر را طی می کنیم تا به برنامه مورد نظر برسیم:
Prefences->file types and programs
حالا پنجره ای باز می شود که پس از انتخاب فرمت مورد نظر دکمه edit را انتخاب می کنیم
و پنجره دیگری باز می شود که از آن می توانیم برنامه مورد نظرمان را انتخاب و به لیست اضافه کنیم.

openwith2[1].JPG


Hardware browser
این نرم افزار همانند نرم افزار کاربردی device manager در ویندوز می باشد که برای
کنترل سخت افزار رایانه به کار می رود. (برای مثال هنگام مانت کردن هارد برای کسب اطلاعات از پارتیشن بندی از آن استفاده می کنیم) برای استفاده از این برنامه مسیر زیر را دنبال کنید: system tools -> hardware browser

hardwarebrowser.jpg

فعال و غیر فعال سازی سرویس ها
در لینوکس سرویس های مختلفی وجود دارد که در Runlevel مختلف فعال یا غیر فعالند برای تنظیم این سرویس ها از system settings->server settings->services را انتخاب می کنیم و در صورت گذاشتن تیک جلوی سرویس با بار گذاری مجدد رایانه سرویس
هم راه اندازی می شود. پس از انجام تغییرات هنگام خروج آن ها را ذخیره می کنیم.


services.jpg


ایجاد تغییر در پنل

پنل لینوکس که در ویندوز تسک بار نامیده می شود می تواند شکل ها و نقش های مختلفی به خود بگیرد که موجب زیبایی بیشتر محیط کاری می شود. برای تغییر در این پنل روی آن راست کلیک می کنیم و properties را انتخاب می کنیم

پنجره ظاهر شده دارای دو سربرگ است سربرگ اول مربوط به مو قعیت ,پنهان سازی خودکار و دکمه های پنهان سازی می باشد.


panel1.jpg


سربرگ دوم برای تغییر در شکل,رنگ و تصویر پنل می باشد.

panel2[2].JPG

آموزش لینوکس - نصب لینوکس

 

شروع
راهنمای نصب قدم به قدم لینوکسfedora :
راههای زیادی برای اغاز نصب فدورا وجود دارد از جمله boot از روی CD ، فایل های FTP ،HTTP ،از روی یک هارد دیگر(هارد رو هارد کردن) و بسیاری روشهای دیگر.
شاید متداول ترین روش نصب، وارد کردن CD های نصب در داخل کامپیوتر و راه اندازی مجدد ان از روی CD ها باشد.ما در طول این راهنما فرض میکنیم که شما نصب فدورا را با استفاده از CD های نصب انجام می دهید.
بعد از اینکه CD اول را داخل کامپیوتر گذاشتید و کامپیوتر از روی CD بالا امد، صفحه fedora core را مشاهده می کنید .بازدن enter مراحل کار را ادامه دهید.
بعد از ان ازشما سوال می شود که ایا سالم بودن CD ها رو چک کند یا نه،معمولا این test،پیشنهاد خوبیست، به خصوص اگر از درستی CD ها اطمینان نداشته باشید.و همچنین مانع از این می شود که در هنگام نصب به علت خرابی CD ها دچار وقفه شوید.
اگر قبلا برنامه درستی CD ها رو تصدیق کرده است در این صورت نیاز به test مجدد نیست و می توانید ادامه دهید.

Welcome to fedora
در اینجا نصب برنامه اغاز می شود.این اولین صفحه در نصب گرافیکی است.همانطور که خواهید دید تمام صفحات نصب دارای طرح بندی یکسانی هستند.هر مرحله نصب شامل یک متن توضیحی کمکی برای ان مرحله است.(این یکی از مزیت های این نسخه از لینوکس نسبت به نسخه mandrake می باشد.)
برای ادامه next را فشار دهید.

welcome.jpg

Language Selection
در ابتدا شما نیاز دارید ، زبانی را که در حین نصب استفاده می کنید انتخاب کنید.این زبان همچنین زبان پیش فرض نصب شده برای سیستم عامل بعدی می باشد.بعدا می توانید زبانهای دیگری را برای نصب انتخاب کنید.


language selection.jpg

Keyboard Layout
سپس شما نیاز به انتخاب نوع صفحه کلید مورد استفاده تان را دارید.

keyboard.jpg

Mouse Configuration
اغلب اوقات برنامه نصب به صورت خود کار نوع mouse مورد استفاده را انتخاب می کند.و در این صورت نیازی به تغییر ان نخواهید داشت.

mouse.jpg

The Search Begins...
پس از اینکه next را در صفحه Mouse Configuration زدید، برنامه شروع به جستجوی نسخه های قبلی فدورا (و یا ردهت) می کند.

search.jpg

Installation Type
در اینجا احتیاج دارید تعیین کنید چه سیستمی را می خواهید نصب کنید.در مورد انواع روش های نصب در قسمت قبل توضیحات لازم داده شد.در این مرحله طبق قرار قبلی گزینه workstation را انتخاب می کنیم.
انتخاب یکی از گزینه های از پیش تعریف شده امکان انتخاب بسته های شخصی را از شما می گیرد.برای استفاده از انها باید گزینه custom را انتخاب کنید.

installation.jpg

Disk Setup
این مرحله مهم ترین و حساس ترین قسمت نصب است:پارتیشن بندی دیسک.
در ابتدا باید بگویم اکثر کاربران معمولی لینوکس(به ویژه کاربران جدید) نیازی ندارند که درباره RAID یا LVM نگران باشند.بنا بر این شما می توانید این دو گزینه را در نظر نگیرید.
اگر فدورا را به تنهایی روی یک درایو هاردتان نصب می کنید باید از گزینه پارتیشن بندی خودکار استفاده کنید.اگر نصب دو گانه فدورا را در کنار ویندوز یا سیستم عامل دیگری انجام می دهید باید قبل از شروع یک پارتیشن خالی ایجاد کنید.
اگر پارتیشن ها را خودتان ایجاد می کنید، حداقل به دو پارتیشن root و swap نیاز پیدا خواهید کرد.پارتیشن root شامل تمام فایل های سیستمی است و باید به اندازه کافی برای نصب بزرگ باشد.(معمولا حداقل بین 2 تا 4 گیگ برای root در نظر می گیرند.)
پارتیشن swap باید تقریبا دو و نیم برابر RAM کامپیوترتان باشد.
با وجودیکه از لحاظ فنی نیازی نیست ولی من پیشنهاد می کنم پارتیشن /home را نیز بسازید.این پارتیشن محلی است که همه داده های کاربر ذخیره می شود(مانند my document در ویندوز).
ایجاد پارتیشن مجزای home این امکان را به شما می دهد که بدون از دست دادن داده های شخصیتان مجدادا همین لینوکس یا سایر نسخه های ان را نصب کنید.
مجموعه اصطلاحات: در لینوکس درایوهای هاردتان به این ترتیب نامگذاری می شوند:(شماره)(حرف)hd .حرف به محل مربوطه در درایو کامپیوتر اشاره می کند. و شماره نیز به پارتیشن درایو اشاره می کند.به عنوان مثال اولین پارتیشن در اولین درایو IDE ، hda1 نامیده می شود.

disk setup.jpg

Boot Loader Configuration
Boot loader به شما اجازه می دهد که سیستم عامل را اغاز کنید.همچنین به شما این اجازه را می دهد که در صورت داشتن بیش از یک سیستم عامل بر روی کامپیوتر، سیستم عامل مورد نظر را انتخاب کنید.در اینجا به راحتی می تواید از عناصر پیش فرض استفاده کنید.

boot loader.jpg

Network Configuration
در صورتی که کامپیوترتان بر روی یک شبکه محلی((LAN قرار داشته باشد و یا یک مودم کابلی یا DSL داشته باشید، نیاز دارید که پیکر بندی شبکه را انجام دهید.برنامه نصب به صورت پیش فرض انرا DHCP قرار می دهد به طوریکه اطلاعات لازم را به صورت خودکار از Internet Service Provider))ISP تان می گیرد. بیشتر خدمات دهندگان اینترنت چه از نوع کابلی و چه پهن باند،از DHCP استفاده می کنند.بنا بر این این قسمت را بدون تغییر بگذارید.
اگر خواستید خودتان ادرس IP(Internet Protocol) تان را وارد کنید به سادگی روی قسمت edit کلیک کنید و سپس ادرس را وارد کنید.

network.jpg

Firewall Configuration
دیواره های اتش خوب است همواره فعال باشند به ویژه اگر که یک ارتباط پهنباند دارید و یا در یک شبکه محلی هستید.بهتر است که در ساختار این قسمت تغییری ایجاد نکنید مگر اینکه بخواهید web ،mail ، ویا FTP server را بر روی کامپیوترتان اجرا کنید. در این زمان تنها بر روی پروتکل مناسب کلیک کنید تا به ان اجازه دهید که از میان دیواره اتش عبور کند.به یاد داشته باشید که در اینجا سئوال می شود که چه نوع سرویس هایی اجازه ورود دارند نه اجازه خروج. بنا بر این اگر که می خواهید تنها به گشت و گذار در وب بپردازید و نمی خواهید که یک web server باشید، پروتکل HTTP را بدون تغییر بگذارید.

firewall.jpg
Additional Language Support
در اینجا باید انتخاب کنید که کدام زبان ،زبان پیش فرضی است که در کامپیوتر استفاده شده است.همچنین فرصت دارید در صورت تمایل زبان دیگری را برای اضافه شدن انتخاب کنید.

additional language.jpg
Time Zone Selection
اکنون باید یک منطقه زمانی مناسب را برای کامپیوترتان انتخاب کنید.برای این کار به دو طریق می توانید عمل کنید.یا میتوانید بر روی منطقه مورد نظر روی نقشه کلیک کنید و یا از لیست پایین نقشه منطقه زمانی مورد نظر را انتخاب کنید.

time zone.jpg

Set Root Password
در دنیای لینوکس و یا یونیکس root در واقع مدیر کامپیوتر محسوب می شود.(منظور همان Admin است).برای انجام کارهای مدیریتی تنها کافیست که root را اجرا کنید. اگر هنگام log on کردن root هم به صورت پیش فرض اجرا شود بسیار زیان اور است.این حالت نه تنها یک خطر امنیتی است بلکه ممکن است باعث شود شما در موقعیتی قرار گیرید که فایل ها و یا ساختار های اصلی کامپیوتر ناگهان تغییر یابند و یا به کل پاک شوند و کامپیوتر را بلا استفاده بگذارند.در این حالت مجبورید مجدد سیستم عامل را نصب کنید.

root pass.jpg
Package Group Selection
در این بخش از نصب شما قادرید بسته هایی را که مایلید روی کامپیوترتان نصب شوند، انتخاب کنید.برای کاربران جدید شاید این مرحله کمی گیج کننده باشد.در این حالت بهتر است تغییری در گزینه های پیش فرض ندهید.اگر مایلید بسته های منحصر به فردی را از هر گروه مورد نظر انتخاب کنید، تنها کافیست روی قسمت details (جزئیات) کلیک کرده و سپس از میان لیست ارائه شده، بسته های مورد نظر را انتخاب کنید.

packages.jpg

About To Install
اخرین فرصت برای بازگشت...
پس از کلیک کردن روی next در این قسمت، فرمت شدن پارتیشن های دیسک اغاز شده و بسته های انتخابی نصب می شوند.

about to install.jpg

Required Install Media
سپس برنامه نصب به شما یاد اوری می کند که برای تکمیل فرایند به هر 3 CD نیاز خواهید داشت.(البته گاهی تعداد CD ها 4 تا خواهد بود و در واقع این تعداد بستگی به بسته های نرم افزاری دارد.)

media.jpg
Formatting "/"
پس از ان فرمت کردن پارتیشن های مربوط ادامه می یابد.

formatting.jpg

Transfer Install Image To Hard Drive
پیش از نصب بسته های شخصی، تصویر نصب اصلی به هارد درایو منتقل می شود...

transferring.jpg

Installing Packages
سپس نصب بسته ها اغاز می شود...
بسته به اینکه چه تعداد از این بسته ها را انتخاب کرده اید و سرعت کامپیوتر شما چقدر است، این قسمت 15 تا 40 دقیقه وقت می گیرد.اکنون زمان مناسبی برای مطالعه است!!
installing.jpg

Installing Packages Continued...
احتمالا به یک مجله دیگر نیاز پیدا می کنید....

continue.jpg

Insert Disc 2
دیسک دوم را وارد کنید.

insert disk 2.jpg

Insert Disc 3
دیسک سوم را وارد کنید.

insert disk 3.jpg

Boot Disk Configuration
ایجاد یک دیسکت boot معمولا فکر خوبیست.این کار به شما اجازه می دهد زمانی که فایل های boot خرابند یا پاک شده اند با استفاده از این دیسکت بتوانید کامپیوترتان را بالا بیاورید.(boot کنید.)

boot disk.jpg
Installation Complete!
در این قسمت عملیات نصب به پایان می رسد.

complete.jpg

پس از اینکه عملیات نصب به پایان رسید و کامپیوترتان مجددا بالا امد،با صفحات زیر رو به رو می شوید.
که کارهای اصلی زیر را شامل می شوند.

Welcome
welcome.jpg
License Agreement
license.jpg
Date & Time
date and time.jpg

User Accounts
باز هم باید یاد اوری کنم که ایجاد یک حساب کاربری بسیار مهم است.اگر بیش از یک کاربر از کامپیوتر استفاده می کنند می توانید برای هر یک حساب کاربری خاص خودش را ایجاد کنید.

user accounts.jpg
Sound Card Setup
در اینجا می توانید کارت صوتی تان را در صورتی که توسط برنامه نصب شناخته شده است، تست کنید.در غیر این صورت می توانید وضعیت انرا تغییر رهید.

sound card.jpg

Additional CD's
اغلب اوقات می توانید این صفحه را skip کنید.

additional CD.jpg

Finish Setup
حالا دیگر می توانید از لینوکس فدورای جدیدتان لذت ببرید.

finish.jpg

منبع:

http://linuxreview.net/FedoraInstallGuide

Autopakage ابزارآینده نصب برنامه ها در گنو/ لینوکس

همه علاقمندان لینوکس میدانند که تکنولوژیهای نصب بسته های نرم افزاری در توزیعهای مختلف لینوکس متفاوت است و مهمترین آنها در حال حاضر تکنولوژیهای RPM  و APT و Gentoo's portage  هستند که به مرور در توزیعهای لینوکس مرتبط با خود بومی شده اند .

این فناوریها که گامی بلند در توسعه نرم افزاردر لینوکس محسوب میشوند با توسعه روزمره خود اشکالات عمده ای همچون مشکل عدم شناسائی و بسته های وابسته dependencies را با پبدا کردن خودکار این بسته ها و مشکل کاربرپسند نبودن محیط متنی خود را با رابطهای گرافیکی متنوع  پشت سرگذاشته اند و ضمنا ابزارهای جایگزین متنوعی نیز برای هریک از آنها همچون Conary  و Zero install و Sorcery   بوجود آمده و توسعه یافته است .

لیکن با توجه به تنوع بسیار زیاد توزیعهای لینوکس همیشه این مشکل وجود دارد که یک بسته نصبی باینری که برای یک توزیع لینوکس خاص کامپایل شده در توزیعهای دیگر و حتی در نسخه های متنوع از همان توزیع اختصاصی خود هم به دلائلی همچون عدم وجود یا تطابق glibc symbols یا C++ ABI و .... به درستی نصب نمیشود .

ضمنا ممکن است در توزیعهای مختلف از توابع کتابخانه ای libraries با نامهای متفاوت استفاده شده باشد و چون سیستمهای نصبی حال حاضر مثل RPM  و APT  برای یافتن ملزومات جانبی یک نرم افزار هنگام نصب یا همان  dependencies  در مسیرهای مشخص شده در بانک اطلاعاتی خود جستجو میکنند این مشکل همچنان باقی خواهد بود .

با ابداع تکنولوژی  Autopakage  کل سیستم برای پیداکردن Dependencies  ها اسکن و جستجو میشود.

تیم توسعه Autopakage  معتقد است که توسعه نرم افزار با یستی جدا از دغدغه قابلیت نصب آن در محیط های  رومیزی desktop  متنوع صورت پذیرد و وظیفه هماهنگ کردن سیستمها با همه نرم افزارهای کاربردی قابل نصب با تکیه بر یک دستورالعمل واحد انجام شود که هم پدیدآورنده نرم افزار کاربردی و هم توسعه دهنده توزیعها و محیطهای دسکتاپ پایه لینوکس باید از آن تبعیت کنند .

این روش نصب امکان آنرا فراهم میکند که هرکاربر معمولی لینوکس بدون داشتن مجوز سطح مدیریت سیستم بتواند نرم افزار کاربردی مورد علاقه اش را در دایرکتوری شخصی Home  خود نصب  و از آن استفاده کند بدون اینکه به کل سیستم آسیبی وارد کرده یا حریم امنیتی خاصی را نقض کرده باشد. و ناگفته پیداست که از این روش حتی مدیر سیستم هم میتواند برای آزمایش نرم افزار قبل از نصب بر روی حساب کاربری مدیر سیستم استفاده کند .

در حال حاضر  بسته های نرم افزای Abiword  و GIMP و Inkscape  و چندین و چند پروژه دیگر از این پروژه در روش نصبی نرم افزارهای خود تبعیت میکنند .

هر چند که به نظر میرسد این تکنولوژی با توجه به قابلیتهای بی نظیرش میبایست خیلی زودتر از اینها دنیای لینوکس و متن باز را تسخیر مینمود اما از هم اینک آینده روشنی برای آن متصور خواهد بود .

لینک سایت تخصصی Autopakage

 

 

منبع:http://kavoshgar.blogsky.com

این قابلیت فقط در ویندوز XP Professional وجود دارد

 
در واقع شیوه کار این برنامه به نحوی است که به محض برقراری ارتباط ، سیستم  راه دور بطور اتوماتیک Lock می شود  و مادامیکه به آن مرتبط هستید هیچ شخص دیگری نمی تواند به برنامه ها ، فایلها و سایر منابع آن دسترسی داشته باشد  و  هنگامیکه  به محل کارتان بازگردید می توانید آن را با فشار دادن کلید های CTRL+ALT+DEL از حالت Lock خارج نمائید .
از دیگر ویژگی های این برنامه امکان login  در یک زمان بر روی چند سیستم می باشد  - حتی در حالتی که دیگران نیز به آن سیستم Log in کرده باشند- و کاربر می تواند برنامه های آنها را بطور همزمان اجرا کند.
برای دسترسی به امکانات و اجرای این برنامه باید موارد زیر را در نظر داشته باشید :
- یک کامپیوتر که در آن ویندوز Xp Profesional  نصب شده و دسترسی به محیط اینترنت و یا شبکه را دارد .
- یک کامپیوتر دیگر در منزل و یا در همان محل شرکت (که از طریق شبکه داخلی با هم مرتبط هستند)  با امکان دسترسی به  اینترنت ، مودم 
- نام کاربری ، کلمه رمز عبور و مجوزهای مناسب

 

برپایی سیستم Remote Desktop :
1- به Control Panel وارد شده و سپس گزینه System  را انتخاب کنید .
2- در برچسب Remote ، گزینه Allow users to connect remotely to this computer را که در پائین پنجره قرار دارد انتخاب نمائید .
3- در محیط Remote Desktop  ، گزینه Select Remote Users ...  را کلیک کنید .
4- در کادر محاوره ای  Remote Desktop Users گزینه Add… را انتخاب نمائید.
5- در کادر محاوره ای Select Users  گزینه Locations … را برای تعیین موقعیت جستجو کلیک نمائید .
6- برای تعیین نوع آبجکتها ی مورد نظرتان نیز گزینه Object Types… را کلیک نمائید .
7-       هنگامی که نام مورد نظرتان را یافتید آن را انتخاب کرده و سپس Ok را کلیک نمائید .در این مرحله نام مورد نظر شما در لیست کاربران Remote Desktop  قرار می گیرد.
 
مرحله دوم:
در این مرحله سیستم مزبور آماده برقراری ارتباط از راه دور می باشد. بدین منظور:
1-  از منوی Start  گزینهPrograms  و سپس گزینه Accessorise را انتخاب کرده و از قسمت Communications  نیز گزینه Remote Desktop Connection  را انتخاب کنید.
2- در این مرحله پنجره Remote Desktop Connection   نمایان می شود .
3- گزینه Options  را انتخاب کنید تا امکان تعیین گزینه های بیشتری برای تان فراهم شود.
4- از قسمت Computer  و از منوی پائین افتادنی آن نام کامپیوتر مورد نظر تان را انتخاب کنید .و یا گزینه browse more for…  را برای دسترسی به نام کامپیوتر های دیگر انتخاب کنید .
5- در کادر های user name  و password  و domain به ترتیب شناسه یا نام کاربری ، رمز عبور و نام domain مربوط به شبکه را وارد کنید.
6- سپس برای برقراری ارتباط گزینه Connect  را انتخاب کنید

sms

 

:SMS